V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

ETZLER, Miroslav

Miroslav ETZLER (* 22. 12. 1964 Ostrava)herec; syn vysokoškolského pedagoga, filozofa a divadelního historika Miroslava Etzlera (1925–1982) a operní sopranistky Marie Etzlerové (asi 1940–1999), bratr televizního reportéra Tomáše Etzlera (* 1963), manžel herečky V. Cibulkové. V patnácti letech utekl z domova a živil se jako horník, bez pomoci rodiny dokázal sám vystudovat na gymnáziu. Po maturitě (1983) začínal jako elév operety ve Státním divadle v Ostravě, odkud po jedné sezoně přešel do Severomoravského divadla v Šumperku (1984–86). Jakmile absolvoval studia činoherního herectví na JAMU (1986–91), získal angažmá ve Státním divadle Brno (Jakub ve Zvěstování Panně Marii, Lips v Neytroyově Provazu o jednom konci, Stavrogin v Běsech). V letech 1992–2000 byl členem činohry Národního divadla v Praze, kde ztvárnil role v širokém žánrovém rozpětí, více však v klasické dramatice – hrál např. hraběte Veteru z Hvězdy v Katynce z Heilbronnu, Britannica v Racinově stejnojmenné tragédii, Algea v Eurípidově Médei, Roberta Handu v Joyceových Vyhnancích, Lopachina ve Višňovém sadu, Kajetána v Durychově Bloudění, Antoše v Roku na vsi. Jako herec bez stálého angažmá hraje v Divadle Ungelt (Na ocet, Play Strindberg, Trůn milosrdenství, Láskou posedlí) a ve Viole (pořad z Villonových balad Všechno jen do putyk a ženským!). Na filmovém plátně se uvedl rolí elegantního vysokoškolského studenta ekonomie Marka, bývalého milence hlavní hrdinky (I. Chýlková) v psychologicko-společenském snímku I. Pavláskové Čas sluhů (1989). Obdobný typ vytvořil opět po boku Chýlkovév postavě nevěrného manžela hlavní hrdinky ve Šteindlerově hořké komedii Díky za každé nové ráno (1994). Mezitím se objevil v Cieslarově debutu Dynamit (1989). V komické poloze se představil jako zdiskreditovaný a uvězněný starosta Los Angeles v Marhoulově detektivní parodii Mazaný Filip (2003). Svou horolezeckou kondici a průpravu zúročil v roli tatínka a horského záchranáře Luboše Rychmana v rodinné komedii Marie Poledňákové Jak se krotí krokodýli (2006). Po téměř dvaceti letech navázal spolupráci s režisérkou Pavláskovou, která mu ve dvou filmech svěřila úlohy milenců: čerstvě ovdovělého pianistu v milostné komedii na motivy bestselleru Barbary Nesvadbové Bestiář (2007) a žárlivého Mirka ve smutné komedii podle námětu Terezy Boučkové Zemský ráj to napohled (2009) a jako Viktor se představil ve Vorlově satiře Ulovit miliardáře (2009). Mnohem víc se však Etzler uplatňuje v televizi, kde vedle inscenací a filmů (Tvář za oknem, 1985; Zbabělec, 1990; Švédská mísa, 1990; Zobani, 1993; Případ Auffenberg, 1993; Trio, 1995; Dům poslední radosti, 1998; Znásilnění, 2001; Muž, který vycházel z hrobu, 2001; Nikdo neměl diabetes, 2001; Zastřený hlas, 2005; Boží pole s.r.o., 2006; V hlavní roli, 2007; Cesta do Vídně a zpátky, 2007; Trofej, 2008; Hrobník, 2008), pohádek (Pekelná maturita, 2003; Janek nad Janky, 2004) nescházejí ani seriály (Území bílých králů, 1991; Hříchy pro diváky detektivek, 1995; Ďábel v Praze, 1996; Motel Anathema, 1997; Malé dějiny jedné rodiny, 1998; Četnické humoresky, 2000; Šípková Růženka, 2001; Soukromé pasti, 2008; 4teens, 2009), z nichž mu obrovskou popularitu přinesla Pojišťovna štěstí (2004, 2006, 2008) zásluhou hlavní úlohy ředitele pojišťovny Tomáše Krause. Jako Jan Mašek jedním z protagonistů je i u nového seriálu Cesty domů (2010). S traumatickými zkušenostmi, které mu přinesla matčina nemoc, se svěřil v cyklu ČT 13. komnata (2009).

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!