V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

EFFA, Karel

Karel EFFA vl. jménem Effenberger (* 23. 5. 1922 Praha, † 11. 6. 1993  Praha)herec. Odmalička vyrůstal na Březových Horách u Příbrami, kam byl dán jako nemanželské dítě z Prahy na vychování. Po ukončení obecné školy se vrátil do Prahy a později absolvoval obchodní akademii v Berouně. Roku 1940 vstoupil v Hradci Králové do českého vládního vojska, se kterým se dostal do Itálie, kde přeběhl ke spojeneckým vojskům a připojil se k čs. zahraniční armádě. Po osvobození zahájil jako četař-aspirant hereckou dráhu v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého a pak vystřídal několik pražských scén: Divadlo satiry (1947–48), Divadlo ABC (1957–58), Hudební divadlo v Karlíně (1951–55, 1960–79). Tíhl především ke komediálnímu žánru, k operetám, hudebním komediím (Lumpacivagabundus, Šestá žena Modrovousova, Kat a blázen, Král tuláků, Žebrácká opera). Od roku 1979 byl členem divadla Semafor (S Pydlou v zádech; z inscenace je tv. záznam, 1984). Nevšední tvář ostrých rysů s velkým zakřiveným nosem, zajímavě zbarvený hlas, smysl pro humor a hudební vlohy byly jeho hlavními devízami pro komický obor jak na jevišti, tak před kamerou. Pro film ho objevil režisér Jiří Weiss, když mu ve svém dramatu Uloupená hranice (1947) svěřil postavu závodčího Jardy, který padne v boji proti nacistům na prahu 2. světové války. Do poloviny 80. let pak hrál a zpíval (často za vlastního doprovodu kytary) ve více než osmdesáti filmech nejrůznějších žánrů, převážně ovšem komedií, které zalidnil figurkami, u nichž dokázal podtrhnout v karikaturní nadsázce jejich veselou mysl, nesmělost, romantickou povahu, uličnickou vychytralost, a zejména pošramocený charakter u lotrů různého kalibru. Byl např. plavčíkem (Znamení kotvy, 1947), líným trampem (Ves v pohraničí, 1948), skladníkem (Železný dědek, 1948), číšníkem (Červená ještěrka, 1948; Tři chlapi na cestách, 1973; Figurky ze šmantu, 1987), havířem (Nad námi svítá, 1952), taxikářem (Cirkus bude!, 1954), listonošem (Muž v povětří, 1956), snivě zamilovaným cestujícím autobusu (Florenc 13,30, 1957), fotografem (Synové hor, 1956), detektivem (O věcech nadpřirozených, 1958), agentem (Ukradená vzducholoď, 1966), kytaristou, (Přátelé na moři, 1959), vojákem v dobových uniformách (Baron Prášil, 1961; Na kometě, 1970), kostelníkem (Florián, 1961), pastorem (Dýmky, 1966), družstevníkem (Až přijde kocour, 1963), vynálezcem (Vzorný kinematograf Haška Jaroslava, 1955), starostou (Slaměný klobouk, 1971) a zřízencem na patologii („Pane, vy jste vdova“, 1970). Svými kreacemi obohatil také řadu pohádek, ve kterých ztělesnil např. princeznina nápadníka (Šíleně smutná princezna, 1968), komorníka (Deváté srdce, 1979) či vezíra (Falešný princ, 1984), pohádkoví antihrdinové ostatně otevírají i galerii jeho padouchů, jimž vévodí strážce pokladu a proradný královský rádce z pohádky Bořivoje Zemana Pyšná princezna (1952), pobočník krále Kazisvěta z pohádky M. Friče  Princezna ze zlatou hvězdou na čele (1959), hejtman Varga z Koňous v historické komedii Karla Zemana Bláznova kronika (1964), nejlepší role mu ale nabídl O. Lipského: zákeřný pistolník Pancho Kid z westernové parodie Limonádový Joe (1964), Kovarskeho ve Čtyři vraždy stačí, drahoušku! (1970) a špeh v detektivní parodii Adéla ještě nevečeřela (1977). K největším rolím pak patří jeho nelítostný pistolník ve Vorlíčkově parodii na komiksy Kdo chce zabít Jessii? (1967) a nelze vynechat ani mafiánského Pepu v Herzových Buldocích a třešních (1981). V americkém filmu M. Formana Amadeus (1984) vytvořil optickou podobu div. postavy Leporella z Mozartovy opery Don Giovanni. S filmem se rozloučil úlohou principála v Jakubiskově pohádce Perinbaba (1985) a epizodkou bubeníka v dětském snímku Radovana Urbana Náhodou je príma! (1987). Jako lidový komik vystupoval v mnoha estrádních programech po celé zemi, v rozhlase a tv. zábavných pořadech. Byl také milovník trampských písních a sám jich řadu složil. Asi největším hitem, který zpíval, byla píseň Pět strun úplně stačí... Uplatnil se však rovněž v tv. inscenacích (Oliver Twist, 1963; Svatební cesta, 1966; Pražská romance, 1969; Sám proti městu, 1974; Detektivem proti své vůli, 1979; Růžový Hubert, 1985; A co ten ruksak, králi, 1985; Paní Liška, 1988) a seriálech (Klapzubova jedenáctka, 1967; Pan Tau, 1969–74; 30 případů majora Zemana, 1974–79; Nemocnice na kraji města, 1977; Dnes v jednom domě, 1979; Lucie postrach ulice, 1980; Letající Čestmír, 1983; Křeček v noční košili, 1987 a Arabela se vrací 1990–93). Své osudy a zážitky shrnul ve vzpomínkové knize Ve znamení náhody (1987; 1992).

 

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!