ČUNDERLÍKOVÁ, Andrea
Andrea ČUNDERLÍKOVÁ (* 6. 5. 1952 Praha)
–
herečka a manažerka; manželka rockového hudebníka Ladislava Kleina (* 1944), někdejšího člena skupiny Olympic, a matka tenistky Sandry Kleinové (* 1978). Ze strany otce, komerčního inženýra, má slov. kořeny. Absolvovala střední ekonomickou školu a pak působila jako film. a tv. herečka ve svobodném povolání. Před kamerou začínala dětskými epizodními rolemi ve filmech
Vysoká zeď (1964),
Káťa a krokodýl (1965),
Volejte Martina (1965) aj. Svou zajímavou tváří lemovanou dlouhými černými vlasy zaujala režiséra
E. Schorma natolik, že ji obsadil ve svém film. přepisu stejnojmenné knihy Ivy Hercikové
Pět holek na krku (1967) do hlavní role patnáctileté Nataši, procházející pubertálními komplexy opuštěnosti a beznaděje. Příznivý ohlas filmu jí zajistil další hlavní ženskou roli patnáctileté Jiřky, citově rozkolísané mezi dvěma chlapci (Petr Kronďák a Jaroslav Bradáč), v Hanibalově prázdninovém milostném příběhu pro mládež
Malé letní blues (1967). Po několika menších nebo dokonce epizodních rolích (
Farářův konec,
Královský omyl,
Zabil jsem Einsteina, pánové) následovaly opět větší postavy křehkých, smutných a zraňovaných dívek, které pokorně snášejí své rodinné a milostné trable: půvabná slečna Elis v povídce
Konec vše napraví ze Schmidtovy adaptace povídek Vladislava Vančury
Luk královny Dorotky (1970), studentka maloměstského učitelského ústavu Lenka Doubravová v Novákově okupačním dramatu
Poslední ples na rožnovské plovárně (1974), neteř správce hřebčince (
L. Munzar) v Novákově příběhu z prostředí pohraničníků
Na konci světa (1975), královna Černého moře v pohádce
K. Kachyni Malá mořská víla (1976), či Dana v Jirešově psychlogickém snímku
Útěky domů, (1980). Se zajímavějšími hrdinkami se setkala ve slov. filmech
Orlie pierko (1971),
Dolina (1973) a
Rača, láska moja (1977). Všechny její film. role však v očích diváků zcela zastínila postava zamlklé ošetřovatelky Iny, jejíž trýznivý milostný vztah s ambiciózním ženatým lékařem (
J. Abrhám) později vyústí v jejich stejně problematické manželství ve třech řadách původně Dietlova seriálu
Nemocnice na kraji města (1978, 1981, 2003). Od 80. let vystupuje s Prozatímním osvobozeným divadlem
F. R. Čecha. Po roce 1989 začala pracovat jako manažerka pro vztahy s veřejností v poradensko-obchodních firmách. Na film. plátno se po dlouhé odmlce vrátila ve snímku USA natáčeném na Slovensku (
Uprising/Povstání, 2001).