V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

WOHANKA, Jiří

Jiří WOHANKA vl. jm. Voháňka (* 14. 7. 1946 Praha)herec. Původně inklinoval spíš k technice, ale místo na průmyslovce studoval na jedenáctiletce. Po maturitě pracoval v pomocných profesích ve FSB, což mu umožnilo účinkovat v Rychmanově muzikálu Starci na chmelu (1964), kde jako student-brigádník pronesl na kameru jednovětou repliku: „Co je vole?… Přece na půdě, vole!“ S hereckou průpravou ze smíchovského Divadelního amatérského studia byl napodruhé přijat na DAMU a po absolutoriu (1972) nastoupil do angažmá v Divadle Jaroslava Průchy v Kladně, kde strávil devatenáct sezon. Několik let působil v pražském divadle Labyrint, odkud roku 1996 přešel do Divadla v Dlouhé. Jeho herecký rejstřík má velké rozpětí, od romantických hrdinů (Ruy Blas) přes role komediální (na Kladně byly velmi populární inscenace her Osvobozeného divadla, v nichž s O. Brouskem ml. vytvořil dvojici hlavních komiků, v Dlouhé zazářil jako excentrický don Basilio v Lazebníkovi sevillském a neodolatelným mrtvým králem Verencem byl v Soudných sestrách) až k rolím charakterním (Dubský v Našich furiantech, On v Něžné, Král v Konci masopustu, Vodník a Táta v Kabaretu Undine). Ve filmu a televizi hraje více od počátku 70. let, kdy na sebe upozornil první větší rolí švarného venkovského mládence Jakuba Míly, snoubence a po propuštění z vojny ženicha Kristly (J. Obermaierová) v Moskalykově tv. adaptaci Babičky (1971) Boženy Němcové, kterou jako dvoudílný film uvedla také kina. Normalizační kinematografie mu nabídla vedlejší role kladných i záporných charakterů, většinou rozhodných mužů činu, často v politicky exponovaných filmech různých žánrů: příběhy dobrodružné, kriminální a válečné, ale i psychologická dramata a snímky s výrobní tematikou. Hrál v nich vojáky (Černý vlk, 1971; Dny zrady, 1973; Hordubal, 1979; Zelená léta, 1985; Piloti, 1988), příslušníky bezpečnosti (Muž na drátě, 1985; Silnější než já, 1990), záškodníka (Cesty mužů, 1972), montéra (Případ mrtvého muže, 1974), truhláře (Pomerančový kluk, 1975), pilota (Ve znamení Tyrkysové hory, 1977), dispečera hutního závodu (Hrozba, 1978), podnikového právníka (Paragraf 224, 1979), inženýra z hřebčince (Outsider, 1986), důlního dozorce (Figurky ze šmantů, 1987), faráře (Náhodou je príma!, 1987) a hajného (Můj přítel d’Artagnan, 1989). Pestrým rejstříkem postav se prezentoval ve filmech ze vzdálenějších i nedávných historických epoch, kde představoval např. herce (Tajemství velikého vypravěče, 1971), topiče (Zbraně pro Prahu, 1974), velitele revolučních gardistů (Osvobození Prahy, 1976), pravěkého lovce (Volání rodu, 1977) a venkovského muzikanta (Božská Ema, 1979). Fyziognomie ho předurčila, aby zpodobnil komunistického novináře Julia Fučíka v Kachlíkově agitce Dvacátý devátý (1974), a „portrét“ si zopakoval v Kavčiakově tv. filmu Karakter (1983). Rozsahem malou, zato pro zápletku klíčovou roli vytvořil v Schulhoffově detektivce Diagnóza smrti (1979). Hrál řidiče náklaďáku Honzu Linharta, který se po autohavárii, při níž utrpěl závažná zranění, ocitne v nemocnici, kam přivezou i jeho těhotnou milenku v bezvědomí (A. Gasnárková). Tu smrtelně zranila Linhartova žárlivá manželka (D. Hofmanová) poté, co se dozvěděla o mužově nevěře. Od počátku 90. let se na plátně objevuje jen ojediněle. Mj. v hořké komedii Musím tě svést (2002), jejíž autorka a režisérka A. Sedláčková mu přidělila vedlejší úlohu osobního řidiče citově frustrované političky (I. Chýlková), kterou chce její manžel (I. Trojan) s pomocí přítele (J. Kraus) donutit k rozvodu. Zatím naposled se objevil jako starý estébák v psychothrilleru R. Špačka Pouta (2010). Více příležitostí mu v posledních letech poskytují zahraniční produkce a hlavně televize, s níž spolupracuje už od studií. Archivní fondy ČT dokumentují jeho kreace v četných inscenacích, pohádkách a filmech (Hledá se Kurt, 1974; Povídky Svatopluka Čecha, 1976; Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert, 1976; Jak zničit vlastní mužstvo, 1977; Sůl země, 1981; Přes padací mosty, 1991; Vyvraždění rodu Greenů, 2002; Stříbrná vůně mrazu, 2005; Loupežníci, 2005; Operace Silver A, 2007; Na vlky železa, 2010), ale i seriálech (Lékař umírajícího času, 1983; Sanitka, 1984; Dobrodružství kriminalistiky, 1989; Náhrdelník, 1995; Hospoda, 1996; Zdivočelá země, 1997; Horákovi, 2006; Soukromé pasti, 2008; Vyprávěj, 2009; Poste restante 2010), přičemž divákům se vybaví hlavně díky roli personálního ředitele v tv. seriálu Pojišťovna štěstí (2004).

 

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!