V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

VYDRA ml., Václav

Václav VYDRA ml. (* 25. 10. 1902 Roudnice nad Labem, † 19. 6. 1979 Praha) – herec; syn herce V. Vydry, manžel herečky D. Medřické a otec herce V. Vydry nejml. Díky profesi otce důvěrně poznal zákulisí hereckého života, který ho přitahoval. Studoval na reálce a obchodní akademii, avšak podobně jako otec k maturitě nedospěl a zběhl k divadlu. Začínal u Choděrovy společnosti (1918), další sezonu už hrál v Českých Budějovicích, pak ve Švandově divadle na Smíchově a roku 1921 získal angažmá v Městském divadle na Královských Vinohradech, respektive Ústředním divadle čs. armády, kde zůstal do roku 1951. Následně až do smrti působil v Městských divadlech pražských, kde hrál i režíroval. Po úspěšné éře milovnické se dostal k charakterním rolím dramatického i komediálního žánru, k nimž měl jak fyzický fond, tak tvárnou mimiku, široké temperamentní gesto a kultivovanou jevištní řeč. Z div. výkonů se nejčastěji připomínají Osvald Alving v Ibsenových Strašidlech, Ibsenův Peer Gynt, Veršinin ve Třech sestrách, Puškinův Boris Godunov, Malvolio ve Večeru tříkrálovém, hejtman v Revizorovi, Hlubina ve Šrámkově Měsíci nad řekou a Karel IV. v Noci na Karlštejně. Brzy se stal i film. hercem. Hned při prvních krůčcích před kamerou se setkával s otcem, nejprve ve filmu V. Majera Magdalena (1920) v epizodce mladíka bez peněz v nevěstinci. Větší roli než otec dostal v dramatu F. Hlavatého Na vysoké stráni (1921) jako nápadník jedné z dcer vdovy (M. Májová). Oba se objevili i v rolích otce a syna v ještě stále němém filmu režiséra F. Hlavatého Mnichovo srdce (1921). V Kvapilově pohádce Zlatý klíček (1922) podle námětu Karla Čapka se zase podělili o hlavní úlohu tuláka Matuly ve dvou věkových obdobích. Jedním z protagonistů, jako student Válek, byl v komedii V. Binovce Láska slečny Věry (1922). V životopisném filmu S. Innemanna Josef Kajetán Tyl (1925) ztělesnil básníka K. H. Máchu a němou éru uzavřel úlohou syna majitelky sklárny Hovorkové (M. Májová) v Románu hloupého Honzy (1926) F. Hlavatého. Ve zvukové éře připojil do roku 1945 jen pět okrajových rolí v převážně bezvýznamných filmech nenáročných žánrů: továrníkův synek (Sňatková kancelář, 1932), sportovec (Advokátka Věra, 1937), spisovatel a film. libretista (Žena na rozcestí, 1937), posluchač lesnické školy (Neporažená armáda, 1938) a italský dodavatel (Přítelkyně pana ministra, 1940). Ani znárodněný film mu nenabídl mnoho rolí, natož zásadní úkoly. Po desetileté pauze ho přizval a pak nejčastěji obsazoval „lyrický“ režisér Václav Krška, jehož snímky reprezentují nejhodnotnější tituly v celé jeho filmografii. Šlo však jen o vedlejší historické postavy: profesor Durdík (Mikoláš Aleš, 1951), správce Kadavý (Mladá léta, 1952) o mladém Aloisi Jiráskovi (E. Cupák) a ředitel divadla Krejčí v portrétu skladatele Smetany (Z mého života, 1955). Rozsahem epizodní, ale ztvárněním přesně zapadající do lyrického rámce Krškovy šrámkovské adaptace Měsíc nad řekou (1953) byla postava nesmělého milence Slávky Hlubinové (D. Medřická) učitele Brožíka. Naposledy pod Krškovým vedením hrál náměstka hospodářské správy v dramatu Zde jsou lvi (1958), jehož protagonistkou byla opět jeho choť. Asi nejvýraznější úlohu ztvárnil v menší roli jako nabubřelý maloměstský starosta Bublich (manželku hrála J. Šejbalová) ve Wassermanově a Novákově nepovedené satirické komedii Nejlepší člověk (1954), která je spíše zajímavá „návratem“ a hlavní rolí V. Buriana. Do konce 50. let hrál ještě roličky německého kurfiřta ve Vávrově Janu Husovi (1954), ochotníka ve Vzorném kinematografu Haška Jaroslava (1955) O. Lipského, zavražděného manžela herečky Olgy Brandové (V. Matulová) v detektivce V. Borského Padělek (1957) a psychiatra v povídce J. Krejčíka Glorie z čapkovského triptychu O věcech nadpřirozených (1958). Následující dvě dekády mu přinesly už jen epizodky lékařů (Černá sobota, 1960; Mykoin PH 510, 1963), režiséra (Zabil jsem Einsteina, pánové…, 1969) a ministra (Touha Sherlocka Holmese, 1971). A na rozdíl od jeho manželky o něj nejevila zájem ani televize, objevil se jen v inscenacích Příběh starý deset let (1961), Úsměvy mistrů (1962), Polka jede do světa (1965), Popel (1969), Žižkův meč (1970) a Tajné poslání F. M. (1971). Věnoval se proto více recitaci. Po otci zdědil jak lásku k divadlu, tak i politické vyznání. Jako agilní člen KSČ už po válce spolurozhodoval o zákazu činnosti pro „nestranické“ herce, po únoru 1948 z pozice předsedy div. sekce Ústředního akčního výboru opět rozhodoval o činnosti kolegů. Za „zásluhy“ získal titul Zasloužilý umělec (1957).

 

 

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!