V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

VLASÁK, Jan

Jan VLASÁK (* 3. 2. 1943 Čáslav)  – herec. Od dětství ho okouzlovalo divadlo, jemuž se ochotnicky věnoval ve spolku ve Vrdech Bučicích (předměstí Čáslavi). Po maturitě na čáslavské jedenáctiletce pracoval jako pomocný dělník a kulisák v kolínském divadle. Místo na DAMU, kam se dvakrát neúspěšně hlásil, absolvoval herectví na JAMU (1966). Profesionální dráhu zahájil na moravských scénách: Slovácké divadlo v Uherském Hradišti (1966–69), Divadlo Petra Bezruče v Ostravě (1969–72), Státní divadlo v Ostravě (1972–80) a Státní divadlo v Brně (1981–84). Od počátku 80. let působí v Praze, kde vystřídal angažmá v Divadle E. F. Buriana (1980–81), Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého (1984–90), Národním divadle (1991–2000), Divadle Rokoko (2000–04) a nyní je členem Městských divadel pražských (Skapinova šibalství, Naše městečko, Anna Karenina, Peer Gynt aj.). Mimo to hraje také v Divadle Pod Palmovkou, Švandově divadle a Divadle v Řeznické. Po několik sezon se objevoval i na Letních shakespearovských hrách. Na jevišti prošel postavami širokého záběru od romantických a tragických hrdinů (Hamlet, Othello, Iago, Cyrano z Bergeracu, Ivan Karamazov v Bratrech Karamazových) přes konverzační repertoár (Higgins v Pygmalionu) až k psychologicky propracovaným figurám (Salieri v Amadeovi). Zásadní význam pro něj měla v 80. letech spolupráce s agenturním Studiem Bouře a jeho režisérem J. Kačerem, který ho často obsazoval do svých inscenací už předtím v Ostravě (Cyrano z Bergeracu, Mášův Rváč) a posléze i v pražském Národním divadle (Pekař Jan Marhoul, Smrt obchodního cestujícího, Podivní ptáci). Režiséři byli často ovlivňováni výrazností jeho fyzického typu: vysoký mužný zjev s jistou neohrabaností, až téměř nekoordinovaností pohybů, které podtrhují jeho ježaté a nezměkčené chlapství plné fyzické síly, urputnosti a schopnosti jít za svým cílem. Jak se vyhraňovala osobnost herce, prohlubovaly se jeho životní zkušenosti a rozšířil se i jeho herecký typ – přibylo tajemství, jakési latentní napětí mezi viděným vnějším a tušeným vnitřním. K tomu se obohacoval jeho herecký rejstřík až trochu překvapivě o komediální polohy. Vlasákovo osobité herectví fyzického typu i intelektuálního přesahu nalézá od konce 70. let příležitostné uplatnění také před kamerou, kde dostal první a zatím jedinou velkou šanci od slov. režiséra Štefana Uhra. V jeho filmu Zlaté časy (1978), který očima malých dětí zachycuje události posledních dnů 2. světové války na Slovensku, vytvořil ústřední tragickou postavu urostlého, silného, ale chromého mladého muže, jemuž děti říkají pro jeho kamarádskou povahu strýčku a který doplatí životem na svou slabost pro koně. V dalších více než dvaceti filmech, většinou zasazených do současnosti, hrál vedlejší a epizodní role dobře situovaných otců malých a dospívajících synů a dcer (Proč?, 1987; Náhodou je príma!, 1987; Uf-oni jsou tady, 1988) a příslušníků inteligence: inženýrů (Od vraždy jenom krok ke lži, 1982; Atomová katedrála, 1984), pedagogů (Poslední mejdan, 1983; Výchova dívek v Čechách, 1996), docentů (Víkend za milión, 1987), advokátů (Náhodou je príma!, 1987) a sociálních pracovníků (Tichá bolest, 1990). Poslední desetiletí se na plátně představil v několika zajímavých postavách: jako zádumčivý lovec se svobodnou duší Josef, titulní hrdina povídky Myslivec z Kramešova čechovovského triptychu Agáta (1999), ředitel chemičky Evžen Gráf v Polesného adaptaci Páralova románu Milenci & vrazi (2004) a zamilovaný magistrátní úředník Wasserbauer ve Vratných lahvích (2007) J. Svěráka, soudce Sirmiensis v Jakubiskově výpravné historické fresce Bathory (2008) či MUDr. Míšek ve Svátkově psychothrilleru Hodinu nevíš (2009). Často se objevuje v zahraničních produkcích natáčených na našem území (Otčina/Fatherland, 1994; Pražský duet/Prague Duet, 1998; Hostel, 2005). V posledních letech mu širší uplatnění poskytuje televize v řadě inscenací, filmů a pohádek (Panenka s porcelánovou hlavičkou, 1991; Skládačka, 1991; Morové povětří, 1991; Klára a dva páni, 1994; Trampoty pana Humbla, 1997; Ze života pubescentky, 2000; Paní Mlha, 2000; Deník šílené manželky, 2000; PF 77, 2003; Hodina tance a lásky, 2003; V hlavní roli, 2007; Archiv, 2009), ale i seriálů (Malý pitaval z velkého města, 1982, 1986; Bronzová spirála, 1988; Tři králové, 1998; O ztracené lásce, 2001; Ordinace v růžové zahradě, 2005; Četnické humoresky 3, 2007). Neopomíjí ani práci v rozhlase a dabingu, jako recitátor moderní poezie účinkuje v literárních pořadech Violy a Lyry Pragensis. Devět let působil jako pedagog na soukromé herecké škole v Praze-Michli.
Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!