V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

ŘEŘICHA, Jan

Jan ŘEŘICHA (* 18. 5. 1947 Praha)herec, divadelní režisér a manažer; syn filozofa Josefa Řeřichy (1901–1965), manžel scenáristky a spisovatelky Daniely Řeřichové (* 1950) a otec sochaře Jana Řeřichy (* 1975). Během studia herectví na DAMU hrál v Divadle za branou a ve studentském div. sdružení Radar. Po absolvování DAMU (1970) se připojil na jednu sezonu k zájezdové scéně Maringotka. Do stálého angažmá pak nastoupil v pražském Divadle Jiřího Wolkera (1975–87), které později řídil (1991–95) a transformoval na Divadlo na Starém Městě. Roku 1984 založil a vedl Pražskou hereckou společnost. Od počátku 90. let se zaměřuje na organizování kulturních a společenských akcí mezinárodního dosahu. Je majitelem agentury Pražská umělecká společnost, divadla Zrcadlo a ředitelem kulturního centra Modřanský biograf-Modřanská scéna. Ve filmu debutoval jednou z hlavních rolí vodáka-kormidelníka Lojzy Kemra v Gajerově sportovním příběhu Neklidnou hladinou (1962). Do konce 60. let se mihl v epizodkách medika (Znamení Raka, 1966), mládence růžolící dívky (Spalovač mrtvol, 1968) a trampa (Utrpení mladého Boháčka, 1969). V následujících desetiletích ho diváci vídali v okrajových i větších rolích, většinou v uniformách příslušníků VB (Bouřlivé víno, 1976; Jakub, 1976; Což takhle dát si špenát, 1977), vojáků a pohraničníků (Půlnoční kolona, 1972; Boty plné vody, 1976; Drsná Planina, 1979). Zahrál si také hodináře a později pumpaře (Kdo hledá zlaté dno, 1974), dělníka v hospodě (Dvacátý devátý, 1974), traktoristu (Tam kde hnízdí čápi, 1975), mechanika (Past na kachnu, 1978) a redaktora (Romaneto, 1980). Po desetileté pauze se na plátně připomněl ve třech filmech, které vznikly na rozhraní politických změn. Kromě roličky muže v tramvaji v Mášově moralitě Byli jsme to my? (1990) ztělesnil s J. Walterovou rodiče hlavní hrdinky (A. Miklíková) v podobenství Miloše Zábranského Stavení (1990). V dětském fantastickém snímku Bizon (1990) debutujícího Morise Issy propůjčil svůj hlas tajemnému tvoru, kterého malý hrdina (Adam Parma) symbolicky označuje – podle své zkušenosti ze zoologické zahrady – jako Bizona. Zatím naposled se na plátně objevil v epizodě Rážova historického filmu V erbu lvice (1994). Ojediněle vystupoval na obrazovce, v inscenacích (Jana Eyrová, 1972; Píšťalka pro dva, 1974; Hadač ze Saidovy zahrady, 1980) a seriálech (Sanitka, 1984; Chobotnice z II. patra, 1986; Dreyfusova aféra, 1994) a věnoval se také dabingu.
Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!