V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

PELZER, Petr

Petr PELZER (* 1. 5. 1941 Brno)  – herec. Po ukončení hereckých studií na JAMU (1963) nastoupil vojenskou službu jako konferenciér, recitátor a zpěvák do AUS Víta Nejedlého. Po vojně působil v Divadle Maringotka (1965–68), hostoval v Divadle Na zábradlí (Hra na Zuzanku) a roku 1968 zamířil do olomouckého Divadla Oldřicha Stibora. Ze začátku zde byl hodně obsazován do komedií (Martin Kabát v Hrátkách s čertem), ale posléze převážily postavy z opačné strany žánrového spektra (Merkuccio v Romeovi a Julii, Horatio v Hamletovi, Starbuck v Obchodníkovi s deštěm). V letech 1979–84 zakotvil v Ostravě, nejprve jednu sezonu pobyl v Divadle Petra Bezruče a pak přešel do Státního divadla (Michael Kohlhaas, Valdštejn ve Vévodkyni valdštejnských vojsk, Vávra v Maryše). Návrat k Obchodníkovi s deštěm v roli otce se již odehrál v Městských divadlech pražských (1984–94), kde ztvárnil také Hardinga v Přeletu nad hnízdem kukačky nebo Pánaboha ve hře Černošský pánbůh a páni proroci. Pelzer nepatří k interpretům velkých gest, ale neztratil se ani v Národním divadle, jehož členem činohry je od roku 1994 (doktor Lombardi ve Sluhovi dvou pánů, Philly Cullen v Hrdinovi Západu, Petr Vališ v Podivných ptácích, Kréon v dramatu Médeia, Šigalev v Běsech, Rimský a profesor v Mistrovi a Markétce, poutník, též Apoštol Petr v Pašijích). Jeho herecký projev je typický výraznou dikcí a charismaticky sytým hlasem. Svým hrdinům propůjčuje hluboký prožitek i vznešenou důstojnost, kterou – je-li třeba – promění v komickou nadsázku. Prošedivělý plnovous a skla brýlí, za nimiž se skrývá zádumčivě zkoumavý pohled, mu dodávají punc profesorské akurátnosti. Přímo se tak vybízí k obsazování do rolí obdobného ražení, i když jeho možnosti jsou mnohem košatější. Postavy distingovaných intelektuálů, vzdělanců a ctihodných hodnostářů, které interpretuje s tlumenou civilností a zvnitřnělou sdělností, mají dominantní postavení také v jeho film. a tv. tvorbě. Ve filmu se uvedl epizodkou vojína v Jirešově tragikomedii Žert (1968) a o něco větší postavou nadstrážmistra VB Mácy v komedii J. Macha Objížďka (1968). Mimopražská div. angažmá ho pak na dlouho filmu vzdálila. Teprve v 80. letech se začal na plátnech objevovat pravidelněji. Hezkou postavu vesnického učitele mu svěřil režisér Otakar Kosek v psychologickém příběhu dvanáctiletého chlapce Lukáš (1982). Naproti tomu v Matějkově snímku Má láska s Jakubem (1982) hrál otce dvou problémových chlapců. Zatímco ve Vávrově životopisném portrétu Putování Jana Amose (1983) oblékl historický kostým jako mistr tesař, ve filmech K. Kachyni ze současnosti představoval bohémského malíře (Dobré světlo, 1986) a inženýra (Kam pánové, kam jdete?, 1987). Větší herecký prostor mu vyhradil ve dvou filmech režisér Jaromil Jireš. V adaptaci románu Jaroslava Havlíčka Helimadoe (1993) hrál hlavního hrdinu Emila v dospělém věku jako stárnoucího pražského lékaře, který vzpomíná na mládí, na omamné měsíce pevně spjaté s neopětovanou první láskou. Stejnou profesi reprezentoval v psychologickém snímku Učitel tance (1994) jako přísný primář plicní léčebny. Nevyhýbá se však ani komediálnímu žánru, jak dokládají vedlejší úlohy ve filmech Jaroslava Soukupa: plukovník Degendorf pátrající po svém zmizelém synovi ve Svatbě upírů (1993) a profesor, respektive špión v bláznivé komedii o českém superagentovi Jak ukrást Dagmaru (2001). Jednu z hlavní rolí, králova rádce Bohdana a otce odvážné Diny (L. Vondráčková), vytvořil v pohádce K. Hanzlíka Královský slib (2001). Naopak v poslední době dostával spíše menší roličky: houbař (Crash Road, 2007) a člen lékařské komise (Hlídač č. 47, 2008). V hojnější míře mu hodnotnější herecké příležitosti poskytuje televize v inscenacích a pohádkách ostravského, brněnského a pražského studia: mj. Poselství (1978), Hořká slza radosti (1979), Kočár pro princeznu (1984), Záviš a Kunhuta (1984), Záhada zamčeného pokoje (1986), Jmenuji se po tátovi (1989), Pilát Pontský, onoho dne (1991), Případy pana Janíka (1991), Ecce Constantia (1992), Ďábel v Praze (1996), Atentát na ministra financí (1998), Stříbrná vůně mrazu (2005), Na vlky železa (2008), což platí i pro seriály (Bez ženské a tabáku, 1980; Stavy rachotí, 1983; Dobrodružství kriminalistiky, 1989; Detektiv Martin Tomsa, 1995; Hotel Herbich, 1998, Četnické humoresky, 2000; Pojišťovna štěstí, 2004 a Ulice, 2005). Rozvinuté umění precizní dikce stabilně uplatňuje před rozhlasovým mikrofonem.
Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!