PAULOVIČ, Ľubomír
Ľubomír PAULOVIČ (* 7. 10. 1952 Prašice, okres Topoľčany)
–
slovenský herec a režisér.
Absolvoval studium herectví na bratislavské VŠMU (1976) a po angažmá v martinském Divadle SNP (1976–83) byl členem činohry Slovenského národního divadla v Bratislavě (1984–96), kde také krátce zastával funkci ředitele (1996). Poté působil jako umělecký šéf činohry a režisér Divadla Jozefa Gregora Tajovského ve Zvolenu. V současnosti se věnuje především div. režii, hostuje na různých slov. scénách (Komárno, Nitra, Zvolen, Nová scéna v Bratislavě). Už od prvního angažmá prokázal mnohostrannost hereckých dispozic a schopnost plastické modelace a dramatické gradace postav širokého žánrového rozpětí. Přesvědčivost jeho kreací, zejména průbojných mužných typů s jistou dávkou arogance, znásobuje i přitažlivý jevištní zjev s výraznými drsnými rysy tváře a působivě znějícím hlasem. Jako jeden z nejvýraznějších příslušníků mladé generace slov. herců zaujal na přelomu 70. a 80. let na plátnech kin úlohami sympatických darebáků a frajerů, jednajících často impulsivně, spontánně a živočišně bez ohledu na následky. Takový byl už ve své první film. roli jeho fanfarónský Milan, mladý hrdina Balíkova psychologického příběhu
Já jsem Stěna smrti (1978), kterého touha po nezávislém životě přivede do rodiny pouťového kaskadéra (
J. Kemr). Hezké, rázovité a zemité typy předvedl v postavách horala Ondry Krtince v dobrodružném dramatu režiséra Martina Hollého
Noční jazdci (1981), venkovského mládence Štefana v tragikomedii Štefana Uhra
Pásla kone na betóne (1982) a lehkomyslného traktoristy Tóno Haranta v Lettrichově komedii
Otec (1981). Punc zloducha nesl jeho dobyvačný princ Kazimír v Hollého pohádce
Soľ nad zlato (1982). Režisér
D. Kleina si ho vybral za protagonistu své detektivky
Radikální řez (1983), v níž ztělesnil mladého kriminalistu Weinera, vyšetřujícího v cikánské čtvrti okresního města vraždu syna místního architekta. Patrně nejnáročnějším úkolem před film. kamerou ho pověřil slov. režisér Ľudovít Filan v psychologicko-kriminálním příběhu
V bludisku pamäti (1984), kde po boku
J. Šulcové v roli v lékařky vytvořil ústřední postavu elektrotechnika Mikuše, který po zranění při jedné ze svých krádeži a následné operaci trpí částečnou ztrátou paměti. Menší role hrál v dalších slov. filmech, např.
Hody (1987),
Rabaka (1989),
Lepšie byť bohatý a zdravý jako chudobný a chorý (1992) a
Na krásnom modrom Dunaji (1994). V neposlední řadě rejstřík jeho hrdinů ze současnosti podstatně rozšířila televize.