V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

PARDUS, Erik

Erik PARDUS (* 2. 2. 1957 Uherské Hradiště, † 10. 5. 2011 Brno)herec. Po hereckých studiích na brněnské Státní konzervatoři a absolvování JAMU (1982) nastoupil do angažmá v Divadle bratří Mrštíků, respektive Městského divadla Brno, jemuž byl věrný do poslední chvíle a kde teprve ve zralejším věku dospěl k větším postavám světového repertoáru (Othello, Smrt obchodního cestujícího, Brouk v hlavě, Přelet nad kukaččím hnízdem, Bouře). V roce 2008 získal několik prestižních divadelních ocenění za své výkony v rolích cara z Merežkovského dramatu Smrt Pavla I. (Cena Thálie a Cena Alfréda Radoka) a Arthura Kirsche z Mittererova dramatu V jámě lvové (festival České divadlo 2008 v pražském Divadle Na Vinohradech, Cena brněnských diváků Křídla a Cena kolegia Dokořán). Ve filmu začínal hlavními rolemi temperamentních kluků ve filmech zlínského (tehdy gottwaldovského) studia: Standa Hálek v Pinkavově detektivce Mlčení mužů (1969) a žák 5. třídy Míša Dvořák v dětském snímku R. Cvrčka Dospěláci můžou všechno (1969). V následujícím desetiletí pokračoval menšími postavami chlapců a mladíků na prahu dospělosti ve filmech Josefa Pinkavy (Panter čeká v 17.30, 1971) a Antonína Máši (Rodeo, 1972; Proč nevěřit na zázraky, 1977). V Moskalykově tv. adaptaci Babičky (1971), uvedené také do kin, ztělesnil Jana, syna Proškových (M. Myslíková a Z. Matouš). Režisér Zbyněk Brynych ho učinil v postavě učně hloubětínské Tesly Josefa Vorla zvaného Piďa hlavním hrdinou mládežnického snímku ze "zákulisí" populární hudby Romance za korunu (1975). Od té doby však na plátně absentoval. Nezájem filmařů mu vynahradilo účinkování v televizi, kde se objevoval především v pohádkách (Kazisvěti, 1973; Rozsudky soudce Ooky, 1988; Král lenochů, 1989; O líné Pepině, Vojtovi a sedmi raraších, 1991; O princezně se zlatým lukem, 2002; To vánoční šturmování aneb Pokoj lidem dobré vůle, 2004; O ševci Ondrovi a komtesce Jůlince, 2005; Český Honza, 2007; Dům U Zlatého úsvitu, 2009), méně už v inscenacích a filmech (Honzík, 1991; Bekyně mniška, 2008) a nepravidelně v seriálech (Konec dětských lásek, 1980; Dobrodružství kriminalistiky, 1989; Detektiv Martin Tomsa, 1995; Konec velkých prázdnin, 1996; Hříšní lidé města brněnského, 1999; Černí baroni, 2004). Ovšem právě tv. seriál mu zajistil širokou popularitu, když se do paměti diváků se vryl především komickou úlohou bodrého četnického strážmistra Zahálky v populárních Četnických humoreskách (2000, 2003, 2005).

 

 

 

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!