V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

NVOTA, Juraj

Juraj NVOTA (* 1. 3. 1954 Bratislava)slovenský režisér a herec; bývalý manžel divadelní dramaturgyně Miroslavy Čibenkové (* 1953) a herečky A. Šiškové, otec herečky a režisérky T. Nvotové a nevlastní otec herečky a zpěvačky D. Nvotové. Po absolvování studia divadelní režie na bratislavské VŠMU (1977) nastoupil jako režisér do trnavského Divadla pro děti a mládež (Tom Sawyer, Romeo a Julie, Hamlet III., Muž jako muž, Tři mušketýři, Koně se střílejí), od roku 1982 inscenoval v Radošínském naivním divadle (Svadba, Čierna ovca, Nevesta predaná Kubovi, Pavilón B, Ženské oddelenie, Ako som vstúpil do seba, Hotel Európa) a od roku 1992 je kmenovým režisérem Divadla Astorka-Korzo ´90 v Bratislavě (Kazimír a Karolína, Povídky z Vídeňského lesa, Armagedon na Grbe, Večírek). Pohostinsky režíruje i na jiných slovenských scénách (Divadlo SNP v Martině, Štúdio L+S, Malá scéna v Bratislavě) a v Praze (Divadlo Na zábradlí, Studio Ypsilon). Jako herec osobitého chlapeckého půvabu a citovosti debutoval před kamerou po boku I. Bittové v ústřední mužské postavě venkovského pošťáka Jakuba v poetické komedii Dušana Hanáka Ružové sny (1980). Další herecké příležitosti mu nabídl opět Hanák (Ja milujem, ty miluješ, 1980; Tichá radosť, 1985) i jiní režiséři. Do hlavní úlohy rozhlasového zvukaře Davida ho obsadil český režisér Vladimír Sís v „kinokoncertu“ Blues pro EFB (1980). Mnohem víc rolí vytvořil v tv. inscenacích a filmech, které také sám od počátku 80. let režíruje. Jako filmový režisér debutoval koprodukčním česko-slovenským poetickým retrosnímkem Kruté radosti (2002), ve kterém složitý a tragický vztah dospívajícího děvčete (T. Pauhofovou) a jejího ambiciózního otce (O. Vetchý) dramaticky poznamená a snad i trochu změní mikrokosmos lokálního společenství na slovenském maloměstě počátku 30. let minulého století. Cit pro zachycení dobové atmosféry projevil Nvota rovněž v dalším celovečerním filmu pro kinodistribuci Muzika (2007), k němuž jako námět posloužila stejnojmenná povídka spisovatele Petera Pišťanka. Tato hořká hudební komedie, která sleduje tragikomické osudy mladého nadšeného saxofonisty (Ľ. Kostelný) na slovenském maloměstě v pošmourné šedi normaličních 70. let, se stala na Slovensku jedním z nejnavštěvovanějších domácích děl posledních let a současně uspěla u kritiky (Slovenská národní filmová cena Slnko v sieti v 9 kategoriích, Cena Igric za režii a herecký výkon a Cena slovenské fimové kritiky za dlouhometrážní slovenský či koprodukční film). Ve své divadelní, televizní i filmové tvorbě osciluje Nvota mezi psychologickými dramaty a lehkými komediemi, v nichž vyjadřuje laskavé pochopení lidských slabosti a nedostatků. V poslední době se českým divákům připomněl menšími rolemi v několika filmech českých i slovenských režisérů: Gaby v Chlumského koprodukčním příběhu židovského chlapce a nadějného fotbalisty Nedodržený slib (2009), starosta v Balkově psychologickédramatu Pokoj v duši (2009) a jako očim mladého hrdiny Aleše Kovandy přezdívaného Básník (Jakub Šárka) v Trojanově hořké komedii na motivy Šabachovy stejnojmenné knihy Občanský průkaz (2010). Od roku 1991 přednáší na katedře režie a dramaturgie na VŠMU v Bratislavě. Režisér Jaroslav Rihák o něm natočil tv. dokumentární portrét Poštár nehy (1995) z cyklu Človek uprostred.

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!