V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

NOHA, Leoš

Leoš NOHA (* 4. 5. 1968 Ústí nad Labem)herec. Vyučil se v Liberci mechanikem elektronických zařízení, od roku 1987 se herecky vzdělával divadelní praxí na amatérských jevišti. V roce 1992 začal spolupracovat s Činoherním studiem v Ústí nad Labem, kde po dvouletém působení jako osvětlovač a posléze i příležitostný herec získal roku 1994 trvalé angažmá (Alois Nebel, Platonov, Hamlet, Sud prachu, Taťka střílí góly). Po hostování v pražském Divadle Na zábradlí (Veřejný nepřítel, Nože a růže) se v roce 2005 stal kmenovým členem tamního souboru (Platonov je darebák!, Gazdina roba, Zázrak v černém domě, Ubu se baví, Tartuffe Games, Komplic, Ambrózie, Orestés material, Nebe nepřijímá, České nebe). S kapelou Buzerant zde živě doprovází představení Blanche a Marie. Před film. kameru ho první povolal režisér Marek Najbrt, v jehož celovečerní prvotině, hořké komedii Mistři (2004) ztělesnil jednoho ze svérázných obyvatel pohraniční vesnice, hospodského Karla Malinu, kterého opouští zklamaná manželka Zdena (K. Melíšková). Najbrt ho pak obsadil do epizodky dělníka v okupačním dramatu Protektor (2009). Mezitím hrál vykutáleného traktoristu Jirku v Krajňákově letní komedii Poslední plavky (2007) a maníka v krematoriu v Nikolajevově adaptaci Pelcovy kultovní knihy ... a bude hůř (2007). V hořké komedii František je děvkař (2008) mu debutující režisér Jan Prušinovský svěřil roli majitele autoškoly Miloše Soukenického, nerudného bratra titulního sukničkářského hrdiny (J. Polášek). V Tycově psychologické dramatu El Paso (2009) ztělesnil automechanika Zídka, který kamarádsky vypomáhá idealistickému kurátorovi (D. Prachař). S Halkou Třešňákovou vytvořil epizodní dvojici obsluhy bizarního vnitráckého archivu v Bambuškově experimentálním snímku Jan Hus – mše za tři mrtvé muže (2009). Zatím naposled se představil jako vandrák v „estébáckém“ psychothrilleru R. Špačka Pouta (2010), podnikavý nádražák a šmelinář Wachek v komiksovém animovaném filmu Alois Nebel (2011) Tomáše Luňáka  a realitní agent v kriminálním thrilleru Vendeta (2011) debutujícího Miroslava Ondruše. Na obrazovce se objevuje zejména v seriálech (Letiště, 2006; Gynekologie 2, 2007; Soukromé pasti, 2008; Kriminálka Anděl, 2008; Okresní přebor, 2010), méně už v pohádkách (Nebe a Vincek, 2008) a tv. filmech (Efekt přihlížejícího, 2008). Účastní se též originálního hereckého projektu – komických vystoupení typu stand-up, které natočila stanice HBO pod titulem Na stojáka!

 

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!