V nakladatelství LIBRI právě vychází: ,,,

MORÁVKOVÁ, Consuela

Consuela MORÁVKOVÁ (* 21. 5. 1944 Chrudim)herečka a instruktorka jógy; sestra herečky A. Morávkové a bývalá manželka herce A. Strejčka. Od malička měla komediantské sklony, ale jako dcera živnostníka (otec zdědil zlatnictví na chrudimském náměstí) neměla šanci studovat střední, natož pak vysokou školu. Vyučila se soustružnicí a pracovala v chrudimské továrně. Umělecký svět ji však nepřestával přitahovat. Studovala lidovou konzervatoř, naučila se šermovat, tančit a zpívat, až přišla nabídka na místo operetní sboristky v pražském Divadle Na Fidlovačce (1962–63) a pak se stala elévkou činohry a zpěvačkou kabaretního souboru Paravan (1963–64). Po dvou sezonách v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích získala roku 1966 angažmá v Divadle E. F. Buriana (Cherie v Ingeho Zastávce, Solveig v Peer Gyntovi). Často recitovala a zpívala v poetických pořadech s hudbou (Viola a Lyra Pragensis), účinkovala v rozhlase a televizi (Román lásky a cti, 1972; Nashledanou v lepších časech, 1974; Jak zničit vlastní mužstvo, 1977; seriál 30 případů majora Zemana, 1974–79). Film. publiku se představila ve čtrnácti filmech, kde své půvaby a subtilní postavu propujčila plavovláskám ušlechtilých typů i lehkomyslných mravů. V klíčovém díle české nové vlny, Juráčkově a Schmidtově absurdní grotesce Postava k podpírání (1963), ztvárnila prodavačku v půjčovně koček, v protiválečném semaforském muzikálu režisérů Roháče a Svitáčkově Kdyby tisíc klarinetů (1964) byla jednou z chovanek penzionátu. Hlavní ženskou postavu dívky Kristýny, která chce skoncovat s nepříliš čistou minulostí kvůli lásce k opuštěnému starému mládenci (V. Menšík), vytvořila ve smutné komedii Jaroslava Macha Klec pro dva (1967). Dále se na plátně objevovala už jen víceméně v malých rolích, např. rozhlasové techničky (Jak se zbavit Helenky, 1967), nevěsty („Rakev ve snu viděti…“, 1968), servírky (Utrpení mladého Boháčka, 1969), výtvarnice (Svědectví mrtvých očí, 1971), barové tanečnice (Svět otevřený náhodám, 1972), manželky okradeného barona (Lupič Legenda, 1972), tv. režisérky (Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi, 1974), německé ženy (Mys Dobré naděje, 1975) a učitelky (Dobrý den, město, 1976). Ve svém posledním filmu, Vávrově historickém obrázku o citovém vzplanutí Jana Nerudy ke Karolině Světlé Příběh lásky a cti (1977), zpodobnila spisovatelku Sofii Podlipskou. Roku 1979 emigrovala do Velké Británie, ale nakonec se usadila v New Yorku, kde dodnes vyučuje jógu v tamních klubech zdraví.

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!