KROBOT, Miroslav
Miroslav KROBOT (* 12. 11. 1951 Šumperk)
–
divadelní režisér a herec; manžel herečky Hany Doulové (* 1952) a otec herečky
L. Krobotové. Absolvoval studium režie na JAMU (1975) a se zkušenostmi z oblastních scén v Chebu (1975–79) a Hradci Králové (1979–82) zakotvil v Praze, kde nejprve působil v Realistickém divadle (1984–90) a od roku 1990 byl režisérem činohry Národního divadla. Za svou adaptaci a inscenaci románu bratří Mrštíků
Rok na vsi získal Cenu Alfréda Radoka 1993. V roce 1996 odešel se skupinou svých žáků z DAMU do Dejvického divadla, kde se jako umělecký šéf, režisér i dramatik zásadně podílí na repertoárovém profilu, který staví na současně rezonujících inscenacích klasických titulů stejně jako na původních textech i tzv. autorském divadle. S mimořádným ohlasem (Cena Alfréda Radoka 2001 v kategorii Talent roku) se setkal jeho herecký debut v roli bývalého komentátora socialistických film. týdeníků Davida Haneka a otce hlavního hrdiny hořké komedie Petra Zelenky
Příběhy obyčejného šílenství. Tuto jevištní postavu dojemně bezradného a hysterickou manželkou znaveného muže si zopakoval neméně úspěšně (Český lev za vedlejší mužský herecký výkon) po boku
N. Divíškové a
I. Trojana také v Zelenkově stejnojmenné film. verzi (2005). Tragikomickými rysy se vyznačují i většina jeho dalších film. figurek a figur, které interpretuje úsporným projevem se „strnulým“ výrazem zasmušilé tváře a ztichlou intonací hlasu: soused v Ševčíkově debutu
Restart (2005), cholerický řidič zájezdového autobusu Karel ve Vejdělkově komedii podle Vieweghovy knihy
Účastníci zájezdu (2006), gynekolog v
Tajnostech (2007) režisérky Alice Nellis, nerudný profesor zeměpisu Kužník, účastník vodácké výpravy, v dobrodružném thrilleru
F. Renče Na vlastní nebezpečí (2008), otec titulního hrdiny (
P. Liška) ve Slámově psychologickém dramatu
Venkovský učitel (2008), psychiatr v Mašínově milostném retropříběhu
3 sezóny v pekle (2009) a zahradník ve vládní vile v Havlově zfilmování vlastní hry
Odcházení (2011). Z jeho dosavadních hereckých portrétů se velikostí i pojetím vymyká impozantní kreace, kterou předvedl jako protagonista koprodukčního existenciálního dramatu
Muž z Londýna/
The Man from London (2007), které natočil podle rané novely Georgese Simenona maďarský režisér Béla Tarr. V tomto vizuálně podmanivém díle, které soutěžilo o Zlatou palmu na MFF v Cannes, vytvořil ústřední postavu železničáře Maloina z francouzského přístavního městečka, jemuž nález kufříku s penězi osudově zasáhne do života. Partnerkou v roli jeho manželky byla slavná britská herečka Tilda Swinton.